analytics

IT-Executive | Microsoft: ‘Lync reduceert communicatiekosten’

IT-Executive | Microsoft: ‘Lync reduceert communicatiekosten’

Microsoft: ‘Lync reduceert communicatiekosten’

De belangrijkste vernieuwing van systemen die videobellen, chat en e-mail combineren zoals het Lync-systeem van Microsoft is dat een aparte telefonieaansluiting met bijbehorende telefonielijnen overbodig is geworden. In veel nieuwe kantoren is hier al rekening mee gehouden. Er komen nu ook systemen op de markt die een aparte telefooncentrale overbodig maken. De opvolger van Microsoft Communication Server, Lync is er een van.


De bedrijfscentrale was tot nu toe het duurste onderdeel in een telefoniesysteem ook bij nieuwere telefonietoestellen waarbij het spraakverkeer al over het datanetwerk gestuurd werd. In de nieuwste communicatietechnologie van Microsoft is zo'n bedrijfscentrale niet meer nodig. Het zogeheten Lync-systeem volstaat om mensen met één druk op de knop te laten communiceren en samenwerken zoals ze zelf het liefst willen. Volgens Microsoft besparen organisaties met Lync tussen de 25 en 50 procent op hun communicatiekosten. Zo'n grote reductie is mogelijk omdat de telefooncentrale er tussenuit gaat en doordat gebruikers in het systeem via één interface toegang krijgen tot alle communicatiekanalen. Werknemers werken slimmer, sneller en productiever samen. Daarnaast zou het systeem volgens Microsoft vrijwel elk communicatie-apparaat ondersteunen of het nu om een pc gaat, een nieuwe telefoon die belt via het datanetwerk of een smartphone. Microsoft verzekert dat gebruikers op al deze apparaten eenzelfde soort gebruiksbeleving krijgen.

Een combinatie van kostenbesparing en beter faciliteren van het nieuwe werken spelen een rol bij de eerste Nederlandse organisaties die met deze software van Microsoft aan de slag zijn gegaan. Onder hen stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Zaanstad (OVO Zaanstad). Deze onderwijsinstelling gaat in eerste instantie alleen gebruik maken van de telefoniefunctionaliteit, maar verwacht daarmee al snel 10 procent op de telefoniekosten te besparen. De investering zou zichzelf binnen drie tot vijf jaar terug kunnen betalen verwacht Jan Zonneveld, hoofd digitale zaken bij de school. E-commercebedrijf Neckermann gaat ook een proef met Microsoft Lync doen met instant messaging en presence via Lync. Ronald Mies hoofd kantoorautomatisering bij Neckermann verwacht dat hij het Lync-product goed kan koppelen met andere Microsoft-oplossingen, waardoor mensen die thuiswerken aan de presence-informatie in Outlook kunnen zien of iemand beschikbaar is om bijvoorbeeld een vraag te beantwoorden via instant messaging.

It-manager Alexander Becks, van IHC Merwede stelt dat internationaal bellen met Microsoft Lync zoveel goedkoper is, dat je er als organisatie niet omheen kunt. “Natuurlijk kijken we naar de functionele mogelijkheden van het systeem, maar we hebben vooral oog voor het kostenaspect.” Wat dat betreft kan het met de introductie van deze technologie net zo gaan als met het nieuwe werken. Dat begint vaart te krijgen in Nederland omdat organisaties doorhebben dat ze met het nieuwe werken kunnen besparen op werkplekken en kostbare vierkante meters van hun kantooromgeving. Dat werknemers meer plezier hebben in hun werk en productiever zijn blijft wel een goede tweede.