analytics

IT-Executive | Social media en Google belangrijke zoekvragen

IT-Executive | Social media en Google belangrijke zoekvragen

Social media en Google belangrijke zoekvragen

Social media en aanbieders van e-mailaccounts scoren dit jaar wederom goed in de top tien van de meest gezochte zoektermen door Nederlanders op internet. Dat blijkt uit de vorige week gepubliceerde Zeitgeist-lijsten van Google.


Nederlanders zochten dit jaar net als in 2009 het meest op Hyves, gevolgd door YouTube. Google zelf verstootte 'online' van de derde plaats, de vierde plek was net als vorig jaar voor Marktplaats. Nummer vijf is dit jaar Facebook, waar dat vorig jaar nog Google was. De reden voor de populariteit van deze zoektermen is het feit dat mensen Google gebruiken om naar een website te springen. “Mensen vinden het makkelijker om via de zoekmachine van Google op Hyves of Facebook te komen in plaats van het hele webadres in te typen'', verklaarde een woordvoerder van Google.

Google zelf rukte in 2010 twee plaatsen op naar een derde plek. “De reden dat veel mensen op ons zoeken, heeft te maken met producten van Google die mensen willen vinden'', aldus de woordvoerder. Analist Ed Achterberg van onderzoekbureau Telecompaper benadrukte dat sociale netwerken steeds belangrijker worden in het dagelijks leven van de consument. Vooral jongeren maken gebruik van sociale netwerken. “Dat heeft te maken met het gedrag van deze jongeren. Zij kunnen met hun smartphones op elk moment van de dag via Hyves of Facebook laten weten wat ze aan het doen zijn'', aldus Achterberg. “Sociale netwerken hebben een plekje veroverd in onze communicatieketen en zijn niet meer weg te denken.”