analytics

top 5 gemeenten van Nederland met het beste digitale loket 2011

Sterke ontwikkeling digi-diensten gemeenten
Uit de benchmark van 2011 blijkt weer een sterke ontwikkeling van de digitale dienstverlening binnen de lokale overheid en het lijkt dat de trend die de onderzoekers van Ernst & Young zagen tussen 2006 en 2009, verder wordt voortgezet. 

Het gebruik van iDEAL en DigiD is flink gestegen. Het aantal gemeenten waarbij burgers kunnen betalen met iDEAL of inloggen met DigiD is flink gestegen (voor het product “aanvragen afschrift GBA”). Het aantal gemeenten waarbij de burger kan betalen met iDEAL groeit van 80 procent in 2010 naar 94 procent in 2011. Een dergelijke stijging constateren wij ook bij het gebruik van DigiD. Waar in 2010 ruim 80 procent van de gemeenten DigiD aanbood, is dit in 2011 gestegen naar 93 procent. Ondanks harde afspraken over het verplicht gebruik van DigiD voor authenticatie,
blijken veel gemeenten nog andere methoden te hanteren. De vraag is in hoeverre de exclusiviteit van de gegevens en de privacy van de burgers met deze andere methoden is gewaarborgd en of het gebruik van digitale diensten niet onnodig moeilijk wordt gemaakt.


Gemeente Den Haag behoudt de titel “beste digitale loket”. De gemeente Den Haag heeft voor het derde jaar op rij het meest volwassen digitaal loket (beste digitale loket 2009, 2010 en 2011). De gemeente Zoetermeer is dit jaar dé nieuwkomer in de top tien en heeft meteen de tweede plaats weten te bemachtigen. Op de derde plaats staat ook een nieuwkomer, de gemeente Nieuwegein. De verschillen in de scores van de top 10 zijn klein.


De top 5 gemeenten van Nederland met het beste digitale loket 2011zijn:

  • Den Haag
  • Zoetemeer
  • Nieuwegein
  • Leiden
  • Dordrecht.
Zoekmachines 
Zoekmachines voldoen niet aan de afgesproken webrichtlijnen. In het Nationaal Uitvoeringsprogramma zijn afspraken gemaakt over het verplicht gebruik van de webrichtlijnen. Deze maatregel moest er toe leiden dat alle websites van gemeenten, waterschappen en provincies eind 2010 zouden voldoen aan de webrichtlijnen. Uit het benchmarkonderzoek blijkt dat gemeenten in 2011 nog niet voldoen aan deze webrichtlijnen.
    Meer social media  
    Uit het onderzoek blijkt verder dat het merendeel van de gemeenten adequaat heeft geacteerd ten aanzien van eenmalige gegevensverstrekking en geen onnodige informatie opvraagt van burgers. Daarnaast maken veel gemeenten (276) gebruik maken van Twitter om in contact te komen met burgers.

    Verder lezen..