Een derde van de ondernemers, die gebruik maakt van Sociale Media, gebruikt dit met een
omzetdoelstelling. Van deze ondernemers realiseert 60% deze doelstelling ook daadwerkelijk. Zij zagen hun omzet met gemiddeld 12% toenemen. Dit blijkt uit het EIM onderzoek 'Mix & match'; het gebruik van digitale media in het MKB dat afgelopen donderdag gepresenteerd werd. Op het gebied van relatiebeheer en personeelswerving scoren de ondernemers met gebruik van sociale media nog beter. Daar haalt ruim 90% hun eigen doelstelling. De juiste mix van middelen is het meest doeltreffend.©RonaldScherpenisse |
Het gebruik van sociale media verschilt per sector. In de zakelijke dienstverlening (49%) is gebruik van sociale media veel groter dan in de bouw (13%). Ook in de industrie (20%) en handel & reparatie (22%) is het percentage relatief laag. Het is van belang om je als ondernemer de vraag te stellen: waar zit mijn klant en hoe kan ik hem of haar het best bereiken. Kortom: geen echte verandering vergeleken met de klassieke media wat mij betreft. Communiceer dus met je klant via de kanalen die er toe doen! Sociale media zijn gewoon nieuwe(re) communicatie kanalen.
Het grote verschil met de klassieke media is tevens een groot voordeel: je kunt 1-op-1 en persoonlijker communiceren met je klant en deze interactie is relatief eenvoudig te realiseren. Dit is de echte verandering ten opzichte van de klassieke media. Een ander verschil is "wat staat er over mijn bedrijf geschreven en hoe weet ik waar dat staat". Kortom je online reputatie als bedrijf of merk. De online uitingen die je zelf plaatst of die geplaatst zijn door anderen over je bedrijf of merk, zijn belangrijk en moet je beheren.
Recent was er een artikel met de pakkende stelling "Twitter is not a social network", (search met de engine naar keuze op deze stelling en je vindt artikelen over deze uitspraak). Stof tot nadenken wat mij betreft. Wellicht is Twitter gewoon een "nieuw" communicatiekanaal... Ik hoor graag jullie reacties.
In ieder geval is de kans zeer groot dat jouw klant binnen nu en 2 jaar wel aangesloten is bij een van de sociale netwerken. Dus mocht je als ondernemer nog niet aangesloten zijn en nog geen idee hebben......je concurrent is inmiddels al een stapje verder!
Don't blink...
Volledige rapport is hier te downloaden
In ieder geval is de kans zeer groot dat jouw klant binnen nu en 2 jaar wel aangesloten is bij een van de sociale netwerken. Dus mocht je als ondernemer nog niet aangesloten zijn en nog geen idee hebben......je concurrent is inmiddels al een stapje verder!
Don't blink...
Volledige rapport is hier te downloaden