Nationale Nieuwe Werken Barometer gelanceerd
Hoe staat het met Het Nieuwe Werken in ons land en welke effecten sorteert het? Op die vragen moet de Nationale Nieuwe Werken Barometer antwoord geven. De barometer is in het kader van de campagneweek "Het Nieuwe Werken doe je zelf" gelanceerd door Rotterdam School of Management.
Aspecten die jaarlijks zullen worden bekeken zijn:
Hoe vergevorderd zijn Nederlandse organisaties in de adoptie en implementatie van Het Nieuwe Werken?
Wat zijn de ervaringen bij Het Nieuwe Werken?
Tegen welke problemen lopen organisaties aan bij invoering van Het Nieuwe Werken?
Welke effecten worden gerealiseerd bij Het Nieuwe Werken?.
Via de barometer wordt ook onderzocht hoe ver organisaties zijn in het doorvoeren van drie hoofdelementen van HNW, namelijk een cultuur en een managementfilosofie die HNW ondersteunt, een fysieke werkplekomgeving die HNW mogelijk maakt en het ter beschikking stellen van technologie om plaats- en tijdonafhankelijk te kunnen werken.
De barometer is een online vragenlijst, die de komende twee maanden via diverse kanalen wordt uitgezet. De lijst is ook hier te vinden. Begin 2011 worden de resultaten gepubliceerd en ontvangt iedereen die met eigen gegevens heeft meegewerkt een rapportage en een benchmark. De Nationale Nieuwe Werken Barometer is ontwikkeld in het kader van het publiek-private innovatieproject ProWork. De Nationale Nieuwe Werken Barometer wordt mede ondersteund door het Platform voor de InformatieSamenleving ECP-EPN en sluit aan bij het Tienpuntenplan Flexibel Werken. Betrokken is ook Novay, een Technologisch Top Instituut dat in een open netwerk bedrijven, kennispartners en overheidsorganisaties verbindt om baanbrekende it-innovaties te realiseren.