- 'Het Nieuwe Werken' krijgt breder draagvlak 21 april 2011
Als het aan het platform ‘Slim Werken, Slim Reizen’ ligt moet het aantal flexwerkers eind 2015 zijn verdubbeld tot 2 miljoen. Daarvoor is zowel bij werknemers- en werkgevers een gedragsverandering noodzakelijk. Dit werd duidelijk tijdens het congres ‘Het Nieuwe Werken, de Nieuwe Mobiliteit’ dat vorige week vrijdag in de RAI plaats vond.
Op de door RAI Vereniging in samenwerking met Amsterdam RAI georganiseerde interactieve middag, waaraan een kleine honderd man deelnam, werd op een verfrissende wijze gebrainstormd. Conclusie: Het Nieuwe Werken wint langzaam terrein en een groeiende groep ondernemingen denkt na hoe ze dit kunnen integreren in hun bedrijfsvoering.
Tijdens de bijeenkomst werd uitgelegd hoe werkgevers en werknemers een bijdrage kunnen leveren aan Het Nieuwe Werken, bijvoorbeeld door thuis te werken, na de file te reizen of door de laptop open te klappen op een speciaal daarvoor ingerichte locatie onderweg. Maar ook door eens op een andere manier te gaan reizen, per fiets, per E-bike of vaker met het OV.
Lodewijk de Waal, voorzitter van het platform ‘Slim Werken, Slim Reizen’, waarbinnen 50 koploperbedrijven hun krachten hebben gebundeld, liet weten dat er op dit moment 800.000 flexwerkers in ons land zijn. ‘Het is onze ambitie om het aantal mensen dat thuis kan en mag werken te verhogen tot 1 miljoen in 2012 en eind 2015 te verdubbelen naar 2 miljoen.”
Trendwatcher en stedelijk strateeg Kai van Hasselt noemde een aantal interessante voorbeelden van flexibel werken, zoals het ‘seats2meet’ initiatief: handige werkplekken met een internetaansluiting bij het Centraal Station in Utrecht.
Vervolgens werd gesproken over hoe je mensen kunt prikkelen om hun gedrag te veranderen. Vanzelfsprekend ligt hier een taak voor de werkgever om Het nieuwe Werken te faciliteren én te stimuleren. Om werknemers over de streep te trekken zou een persoonsgebonden mobiliteitsbudget een interessante optie kunnen zijn, zo luidde een van de conclusies. Als uitgangspunt zou het Cafetariamodel kunnen dienen, waarbij de werknemer kan kiezen hoe hij of zij naar het werk reist. Blijft iemand binnen het budget, dan zou het voordeel aan de werknemer kunnen toekomen, hetgeen voor een extra prikkel zorgt om een efficiënte mobiliteitskeuze te maken. Auto-importeurs zouden hier bijvoorbeeld slim op kunnen inspelen via het aanbieden van zuinige poolauto’s bij bedrijven. Iets dat naar de mening van Roelf de Boer, algemeen voorzitter van RAI Vereniging, prima past in de visie van de branche. “Want”, zo zei hij op het congres “we willen niet alleen auto’s verkopen, maar vooral mobiliteit leveren.”
Info: w.d.geus@raivereniging.nl
analytics
'Het Nieuwe Werken' krijgt breder draagvlak
'Het Nieuwe Werken' krijgt breder draagvlak