analytics

Durf de controle over social media uit handen te geven!

Durf de controle over social media uit handen te geven! schrijft Sander van Buuren.
Mijn ervaring is dat er organisaties of personen zijn die er nog niet uit zijn, wat te doen social media.
Het idee wat het precies is, wat er kan, en hoe je het zakelijk kan inzetten of zou moeten inzetten. Veel vragen en ruis.
Het doet me denken aan het wel of niet hebben van een Internet website jaren geleden. Nu heeft elk bedrijf groot, middelgroot en klein een website. Een individu heeft een website,  meer en meer  wordt de roil van deze persoonlijke website overgenomen door de de profiel pagina's van jezelf  op een van de social media netwerken. 
Corporate pagina's op LinkedIn en Facebook zijn verschijnen steeds vaker.
Mijn eigen ervaring met  social media , FaceBookhorloge merk Certina op dat vlak spreken voor zich.  Maanden wachten op response via de gebruikelijke keten, klant, retailer, lokale Certina vertegenwoordiging en Corporate organisatie.  Een paar jaar geleden had je als persoon een "echte website" bij een provider en meer en meer woirdt dit overgenomen door FaceBook, Flickr en Hyves.
Sociale media is er, je kan het er mee eens zijn of niet. Je kan  het zinvol vinden of niet.
Kortom medestanders en tegenstanders.  Is dat trouwens niet bij alles waar je "nieuw" voor kan zetten  of waar men nieuw voor zet.ofof nieuw is. Ik hoor(de)  over het nieuwe werken  gelijksoortige opmerkingen. Meer  ervaring en positieve ervaringen met een onderwerp helpt de acceptatie net als  auth

Sander gaat in zijn artikel in op betrokkenheid, de postieve en negatieve aspecten, aan de hand van een paar voorbeelden.   Reputatiemanagement wat nij betreft, en nieyt allen wat je zelf zegt als bedrijf (Transavia voorbeeld) 

Dat social media een zegen kunnen zijn voor het versterken van je merk en verhogen van de interactie met klanten behoeft geen uitleg. Dat het creëren van betrokkenheid via social media-kanalen in de praktijk echter ook wel eens anders dan gewenst kan uitpakken, hebben verschillende gerenommeerde merken in de afgelopen jaren mogen ervaren. Onder meer Starbucks, Sony en Walmart kunnen hier uitgebreid over meepraten. Toch lijken weinig lessen getrokken te worden uit minder succesvolle of zelfs schadelijke social media campagnes. Zo sneed vorige week Transavia zich nog lelijk in de vingers. De vraag is hoe het dan toch kan gebeuren dat er marketeers en PR-professionals zijn die er nog steeds lang niet altijd in slagen om social media optimaal in te zetten. Schort het aan de voorbereiding? Wordt het publiek onvoldoende betrokken? Of zijn we soms bang om de controle uit handen te geven?