analytics

Marketing en IT zijn tot elkaar veroordeeld - Online strategie - Columns - Carriere - MT Management team, Economie, business, management en carriere voor managers

In MT Management team verscheen recent het onderstaande artikel. Eerder dit jaar plaatste CIO een artikel van Nigel Fenwick en Luca S. Paderni van Forrester Research over  de relatie tussen marketing en IT. Om te blijven voldoen aan de wensen van klanten moeten CIO's hun afdeling beter laten samenwerken met marketing was een van de conclusie.


Marketing en IT zijn als olie en azijn: ze mixen niet. Maar de digitale realiteit dwingt beide afdelingen om diepgaand samen te werken.
 In vrijwel iedere branche is technologie onderdeel van het traditionele marketingproces AIDA. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Kort samengevat gaat het van aandacht krijgen van klanten (Attention), naar het wekken van interesse (Interest) naar jouw product of dienst. Vanaf dat punt probeer je je prospect mee te krijgen naar de Desire-fase, en op dat moment moet je alle mogelijkheden bieden voor je prospect om direct tot aanschaf over te gaan (Action).

Technologische component
Voor de meeste producten en diensten kan je de technologische componenten makkelijk invullen. Je komt dan bijvoorbeeld uit bij webshops, aanvraag- en reserveringsformulieren, usability van websites, mobiele gebruikservaringen en apps, de vindbaarheid van jouw aanbod via zoekmachines, engagement en relatiebeheer binnen sociale netwerken, CRM-systemen om klantprofielen te maken en passende aanbiedingen te doen en de koppeling tussen helpdesk en betalingssystemen.

Weinig vertrouwen
In samenwerking met Forbes Insights heeft Forrester een onderzoek uitgevoerd onder 300 cmo's en cio's wereldwijd om na te gaan hoe marketing en IT samenwerken. De uitkomst is dat er bar weinig vertrouwen is tussen de twee teams. Een houding die vooral is gebasseerd op ervaringen met projecten in het verleden.