Toepassing van social media vergt 5 ontwikkelingsfasen
Toepassing van social media vergt vijf ontwikkelingsfasen Een  optimale inzet van social media vergt aanzienlijke kennis en ervaring.  Josh Bernoff, president of idea development bij Forrester Research en  auteur van diverse boeken over het onderwerp, identificeert vijf fasen  die bedrijven moeten doorlopen om het meeste te halen uit hun social  media contacten.De sluimerfase (waarin ongeveer eenvijfde  van alle grote bedrijven verkeert): toepassing van social media bevindt  zich in een beginstadium en bestaat vooral uit `luisteren`. 
 
De  testfase (eenderde van de bedrijven) behelst pilots zoals Twitter feeds  of Facebook pagina`s. Fouten zijn hier om van te leren. 
 
De  coördinatiefase (eenderde van de bedrijven) behelst het formele in  gebruik nemen van social media binnen de marketingstrategie, met behulp  van best practices.   
 
De fase opschaling en optimalisering (de  rest van de bedrijven) draait vooral om efficiency.  
 
De laatste fase  betreft empowerment.  
 
Weinig bedrijven zijn al zo ver gevorderd dat het  gebruik van social media door het hele bedrijf vanzelfsprekend is  geworden.