Taalonderzoekers van de Amerikaanse Cornell Universiteit hebben een formule ontwikkeld om automatisch te herkennen of een online recensie echt op nep is.
Internet barst van de `opinion spam` waarmee leveranciers en producenten proberen hun producten onder de aandacht te brengen. Vooral vergelijkingssites in de reisbranche en grote webshops als Bol.com hebben er last van. Met de formule kan 90% van de nepwaarderingen worden herkend. De onderzoekers vergeleken de woorden die bij authentieke meningen gebruikt worden met de neppers. Leugenaars blijken vaak minder specifieke omschrijvingen te gebruiken en verwijzen veel naar omstandigheden.
Prijsvergelijkers strijden ook tegen online leugens. Zo heeft Kieskeurig.nl een testpanel samengesteld waarin `gewone` consumenten een gefundeerde mening geven. Het Nederlandse bedrijf Feedback Company biedt webshops een waarderingssysteem. Na elke aankoop krijgen klanten een vragenlijst over service en levering. Volgens oprichter Arjan van Es, die dagelijks met zijn collega`s handmatig honderden beoordelingen controleert, bevat een serieuze beoordeling geen superlatieven als `fantastisch` en `super`.
Profnews