Taalonderzoekers  van de Amerikaanse Cornell Universiteit hebben een formule ontwikkeld  om automatisch te herkennen of een online recensie echt op nep is. 
Internet  barst van de `opinion spam` waarmee leveranciers en producenten  proberen hun producten onder de aandacht te brengen. Vooral  vergelijkingssites in de reisbranche en grote webshops als Bol.com  hebben er last van. Met de formule kan 90% van de nepwaarderingen worden  herkend. De onderzoekers vergeleken de woorden die bij authentieke  meningen gebruikt worden met de neppers. Leugenaars blijken vaak minder  specifieke omschrijvingen te gebruiken en verwijzen veel naar  omstandigheden. 
Prijsvergelijkers strijden ook tegen online  leugens. Zo heeft Kieskeurig.nl een testpanel samengesteld waarin  `gewone` consumenten een gefundeerde mening geven. Het Nederlandse  bedrijf Feedback Company biedt webshops een waarderingssysteem. Na elke  aankoop krijgen klanten een vragenlijst over service en levering.  Volgens oprichter Arjan van Es, die dagelijks met zijn collega`s  handmatig honderden beoordelingen controleert, bevat een serieuze  beoordeling geen superlatieven als `fantastisch` en `super`. 
Profnews