Eigenaar website is verantwoordelijk voor resultaatweergave zoekmachine
Gebaseerd op: Marketing Rendement (augustus 2011)Eigenaren van een website zijn verantwoordelijk voor de manier waarop zoekmachines naar hun pagina`s verwijzen als hier namen van merken of andere bedrijven worden genoemd. Dit is het gevolg van een uitspraak van de rechtbank.Zoekmachines laten in de resultaten de zinnen zien waarin de gezochte termen voorkomen. Soms zijn dit alleen fragmenten. Valt de combinatie van deze fragmenten wat ongelukkig uit, dan kunnen onterechte suggesties gewekt worden. In de zaak die voor de rechter kwam, bestonden de zoekresultaten uit de naam van een bedrijf in combinatie met de term `failliet`. Hoewel de twee termen niets met elkaar te maken hadden, koppelde Google deze toevallig aan elkaar. De zaak kwam voor de rechter omdat de eigenaar van de site zijn tekst niet aan wilde passen. De rechter stelde de webeigenaar verantwoordelijk, los van Google`s notice and take down.
Het is daarom aan te raden te controleren hoe pagina`s met namen van derden in de zoekmachine worden weergegeven. Als dat minder gelukkig is, pas dan de formulering aan om misverstanden te voorkomen.