analytics

Minitel

MinitelBijna 30 jaar na de introductie genereeert de tekstgebaseeerde 'online' informatiedienst nog steeds winst, maar niet genoeg voor France Telecom. 30 juni 2012 gaat de vierpootstekker eruit.

Toen de Franse overheid eind jaren zeventig de ontwikkeling van een tekstueel informatiesysteem op basis van dataverbindingen via de telefoonlijnen (1200 bit/s download en 75 bit/s upload) verordonneerde was dat bepaald een visionaire actie. Van internet had nog niemand gehoord, maar het belang van snelle 'online' informatievoorziening was goed begrepen. De dienst sloeg, mede dankzij de kosteloos beschikbaar gestelde terminals, snel en breed aan. Zo goed zelfs dat eind jaren negentig duidelijk werd dat het veel Fransen weerhield van een aansluiting op internet.
De toenmalige premier Jospin uitte zelfs de zorg dat brede trouw aan het trage maar betrouwbare en goedkope informatiekastje de technologische vooruitgang in Frankrijk zou schaden.


Informatieproviders geven er de brui aan
De populariteit van Minitel bereikte in 2002 met 9 miljoen aansluitingen een hoogtepunt. In 2010 werd nog een omzet van zo'n 30 miljoen euro behaald, waarvan omstreeks 85 procent bij de aangesloten nieuws-, weerbericht- en babbeldiensten. Maar het aantal diensten op basis van Minitel is de laatste jaren sterk afgenomen, waarmee de economische basis onder het systeem naar het oordeel van France Telecom is weggevallen. Vergelijkbare diensten in andere landen, zoals Viditel en Videotex in Nederland en Prestel in in Groot-Brittannië, sloegen niet aan.