analytics

Het kantoor wordt minder druk bezocht dan vroeger, maar als je er bent, moet je je kunnen concentreren.

Het kantoor wordt minder druk bezocht dan vroeger, maar als je er bent, moet je je kunnen concentreren. Dat is belangrijker voor de arbeidsproductiviteit van de individuele werknemer dan communicatie.
Op dinsdag 27 september a.s presenteert het Center for People and Buildings op een bijeenkomst van de WODI kenniskring nieuwe onderzoeksuitkomsten aan de WODI licentiehouders.

Actuele ontwikkelingen leiden bij veel organisaties tot vragen over Het Nieuwe Werken (HNW): 

  • Leidt HNW tot betere samenwerking?', 'Hoe zit het met HNW en de arbeidsproductiviteit?',
  • 'Waar moeten we op letten bij de invoering van HNW?'. 
 Enkele eerste resultaten over flexibel werken zijn er al. Om in de toekomst gerichte antwoorden te kunnen geven over HNW heeft het CfPB een nieuwe WODI module ontwikkeld. Op de bijeenkomst van 27 september  presenteert en bediscussieert  men die.

De WODI toolkit is een instrument waarmee op verschillende manieren de prestaties van eigentijdse en traditionele werkomgevingen in kaart worden gebracht. Het WODI instrument is al bij veel organisaties ingezet. Er is een rijke dataset met 12.500 respondenten. Daardoor is benchmarking tussen organisaties mogelijk. Analyse van de gegevens brengt bruikbare en betrouwbare antwoorden op bovengenoemde vragen dichterbij. Over de uitkomsten presenteert het CfPB regelmatig artikelen.


ProWork
In het kader van het onderzoeksprogramma ProWork voeren het Center for People and Buildings en Novay een onderzoek uit rondom informele ontmoetingsplekken. Met Het Nieuwe Werken wordt op andere locaties en thuiswerken steeds vanzelfsprekender. Dit kan echter leiden tot minder contact tussen collega's doordat zij minder vaak op kantoor te vinden zijn. Doel van het onderzoek is:
  • het achterhalen van mogelijkheden, eisen, wensen en trends van het gebruik van informele ontmoetingsplekken in de werkomgeving. 
  • Locaties waar het onderzoek zal plaatsvinden zijn de Belastingdienst, Achmea en Ericsson.

Om de lering nog breder te trekken zijn we ook nieuwsgierig naar informele ontmoetingsplekken in andere organisaties. Hoe worden deze gebruikt en hoe zijn deze ingericht? Klik hier voor meer informatie over het onderzoek.