analytics

Game stimuleert werknemer slimmer te reizen

Over de invloed van games binnen organisatie als stimulans om samen te werken, samen oplossing te zoeken voor vraagstukken schreef ik eerder als met de Silverline Community of Project Crowley van voorbeeld. Deze keer een game om wernemers slimmer te laten reizen. In Personeelslog verscheen deze week het volgende artikel.




Nu de vakantieperiode er langzamerhand weer op zit, groeien de files weer. De game ‘Van 5 naar 4’ daagt bedrijven, afdelingen en werknemers uit om slimmer te reizen.
Met ‘Van 5 naar 4’ willen de ontwikkelaars van de game (mobiliteitsadviesbureau DTV Consultants en Organiq New Media) bereiken dat werknemers van elke vijf werkdagen er één slimmer reizen. Bijvoorbeeld door te fietsen, de trein te pakken of te carpoolen. Op deze manier wordt 20% minder autoverkeer wordt gerealiseerd.


Online game
Via de online game houden medewerkers dagelijks hun reisgedrag bij. Hoe slimmer ze reizen of werken, hoe meer punten ze verdienen. Ze worden hierbij aangemoedigd door Mobi, hun personal coach.
Om mensen te stimuleren, maakt de game er een wedstrijd van waarbij teams, afdelingen of vestigingen tégen elkaar spelen. Zo willen de initiatiefnemers bereiken dat ‘Van 5 naar 4’ echt gaat leven op de werkvloer.
Voor de game, die in september start, hebben veel organisaties belangstelling. Bij de eerste lichting die meespeelt, zijn werkgevers als gemeente Wageningen en de Rotterdam School of Management.

Voorbeelden van games op de werkvloer?
Serious gaming is een trend die duidelijk in opmars is en werkgevers veel kansen biedt. Bijvoorbeeld om de juiste kandidaten te verleiden tot een sollicitatie, om werknemers op te leiden of hen te stimuleren op een andere manier te werken.