analytics

Bijna de helft van de werknemers afgeleid door social media

Bijna de helft van de werknemers wordt tijdens kantooruren wel eens afgeleid door social media als Facebook en Twitter. Bij 27 procent gaat dit zelfs koste van hun werk. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Vacaturebank onder negenhonderd werknemers. Een kwart van de werknemers bezoekt vijf keer per dag Facebook, Twitter of een ander social medium. Een op de vijf doet dit twee tot vijf keer per dag. En zestien procent doet dit slechts eenmaal per dag.

Toch hebben maar weinig werkgevers een beleid om het gebruik van social media te beperken. Zo hebben drie op de vijf werknemers een werkgever die hen vrijlaat om onder werktijd social media te gebruiken. Bij twintig procent worden deze websites geblokkeerd en bij achttien procent geldt een protocol.

De meeste werknemers zullen niet snel iets negatiefs over hun werk of werkgever schrijven. Zo is 58 procent van de respondenten hoe dan ook heel terughoudend om iets op te schrijven over hun werkgever. Vijftien procent meldt alleen positief nieuws en zes procent klaagt wel.
Het gebruik van sociale media op de werkvloer hoeft niet negatief uit te pakken de werkgever. Uit eerder onderzoek van TNS Nipo bleek dat werknemers door het gebruik van Twitter en Facebook creatiever en innovatiever worden. Hierdoor ontstaan nieuwe ideeën waar de werkgever zijn voordeel mee kan doen.
Nationale Vacaturebank