analytics

Aandeel telewerkers over de periode 2007–2010 toegenomen tot zestien procent van alle werknemers

Uit een analyse van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden blijkt dat het aandeel telewerkers over de periode 2007–2010 toegenomen is van twaalf tot zestien procent
van alle werknemers. Uit het onderzoek blijkt de typische telewerker een hoogopgeleide, vaak leidinggevende man te zijn, veraf wonend van zijn werk.   De "hetnieuwerkers(sters) die ken voldoen dus niet aan dat patroon.   Volgens het onderzoek heeft hij vaak te maken met hoge werkdruk en overwerk, maar verder met goede werkomstandigheden, waaronder veel autonomie in het werk.  In dat laatste herken ik wel veel van de hetnieuwewerkers, en met name ook de bedrijven die de laatste jaren het hnw-projecten zijn gestart. Al dan niet ingegeven door andere veranderingen in het bedrijf en de maatschappij. 

Het rapport gaat verder in op Telewerken: "Telewerk betreft het buiten het bedrijf werken met behulp van een computer – vooral thuis– en vormt het belangrijkste aspect van wat tegenwoordig vaak aangeduid wordt met de modeterm  Het Nieuwe Werken (HNW)", aldus het rapport.   Ik spreek liever over modern werken of samenwerken. 


Als je het goed bekijkt is het woordje "nieuw" ook zo nieuw niet meer.  Het "niet op je kantoor werkplek" werken, is sinds de vorige eeuw bekend begrip. Buiten Nederland gebruikte men het begrip Telecommuting en Telewerken was in Nederland in een beperkte kring bekend.
Bedrijven ondersteunden de werknemer thuis bij het inrichten van de thuiswerkplek, inclusief het juiste kantoormeubilair en de overheid had specifieke belastingswetgeving die het thuiswerken financieel aantrekkelijke maakte, dit alles is min on meer weg en "het nieuwe werken" is er voor in de plaats gekomen. Meer aandacht, meer noodzaak, meer mogelijkheden, meer wil.  Kortom Change.
 
Don't Blink.

De terms telecommuting and telework zijn het eerste gebruikt door Jack Nilles in 1973 beschrijft de Wikepedia pagina.  Stephanie ‘Steve’ Shirley vestigde in 1964 het bedrijf
F International (FI), ze kon toen niet voorzien dat het een van de grootste virtuele organisaties zou worden. In 1985 had FI had meer dan 1,000 werknemers en was diverse prijzen rijker. 

Vijfentwintig jaar later in 1987, schreef  Francis Kinsman’s het boek:"The Telecommuters" hij beschreef daarin de groei van FI en andere organisaties. zoals ICI en Rank Xerox.
Ik werkte toen net een aantal jaar bij Digital Equipment Corporation.

Een quote van Kinsman: “ICI is now making dramatically increasing use of bleepers and cellular radio throughout its operations.” It is hard to remember, but in 1987, the UK had only 160,000 mobile phone subscribers and was seen as a leader in Europe against 13,000 users in France and 25,000 in Germany. Now in the UK, 33 million people have a mobile phone".

De overheid is geïnteresseerd in het stimuleren van telewerken omdat het de files tegen kan gaan. Vandaar dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat actief is op dit gebied.  Rcenet  Voor bedrijven is het voordeel van telewerken vooral dat het, als het goed georganiseerd wordt, kantoorruimte en stookkosten kan besparen. 

Voor de werknemer zelf heeft telewerken verschillende voordelen ten opzichte van werken op kantoor. Het spaart tijd omdat het woon-werkverkeer ten dele wegvalt. Daarbij is er ook geen stress door files of vertragingen. Ten tweede geeft het de werknemer meer flexibiliteit en rust om de eigen tijd in te delen zoals dat het beste uitkomt. Telewerk wordt dan ook vaak gezien als een middel om werk- en privé-activiteiten beter te combineren.