Geld is een belangrijke stimulans om de ochtend- en avondspits te mijden. Dat blijkt uit de Maatschappij Monitor van Achmea, een periodiek onderzoek naar verschillende thema's op het gebied van solidariteit.
Zes op de tien Nederlanders willen voor een financiële vergoeding meerdere keren per week voor of na de spits naar het werk rijden. Tweederde is bereid te carpoolen als dat geld oplevert en meer dan de helft laat de auto staan als de werkgever alleen nog de reiskosten voor het openbaar vervoer vergoedt.
Mobiliteitsbudget populairder dan lease-auto
Ook het mobiliteitsbudget blijkt een populaire maatregel. Met dit budget kunnen werknemers zelf kiezen met welk vervoermiddel ze zakelijk reizen, zodat ze elke dag het optimale vervoermiddel kunnen kiezen om de files en drukte in het openbaar vervoer te omzeilen. Niet gemaakte kosten mag een werknemer in zijn eigen zak steken. De helft van de Nederlanders zegt voor een mobiliteitsbudget te kiezen als dat mogelijk zou zijn, terwijl een aanmerkelijk kleinere groep van 34 procent kiest voor een lease-auto
Betaald parkeren kans voor openbaar vervoer
Betaald parkeren op het werk is impopulair. De aversie is zo groot dat 42 procent van de Nederlanders aangeeft met het openbaar vervoer te gaan reizen wanneer betaald parkeren op het werk wordt ingevoerd.
Maatschappij Monitor
De Maatschappij Monitor is een terugkerend onderzoek van Achmea naar de stemming van Nederland en het gevoel van solidariteit onder de burgers. In de Maatschappij Monitor staan vijf thema's centraal: pensioenen, zorg, veiligheid, arbeidsparticipatie en mobiliteit. Achmea wil zo een bijdrage leveren aan de debatten over deze thema's en bijdragen aan het behoud van de solidariteit in ons land.