Deze keer een sessie vanuit het Creatieve Koppen netwerk.
Het begon allemaal met een mailtje, ik ontving het bericht op donderdag 3 maart voor de sessie op maandag 7 maart. Niet veel details, investering 4 keer 5 minuten.
Maandag 7 maart had ik gepland thuis te werken, en 20 minuten op een volledige dag is niet veel tijd voor een goed doel. Een experiment met andere Creatieve Koppen het leek me wel iets. Don't Blink...
Vrijdag 4 maart ontving ik de bevestiging, ik deed mee met het experiment! Nog steeds geen details. Wel uitleg over tijd en gereedschap.
Maandag 09:12uur het eerste bericht, een goedemorgenmailtje, met meer achtergrond en de naam van de klant en het doel. Het fysieke team werd aan me voorgesteld en nu was het de beurt aan het virtuele team om zich voor te stellen. Ik stuurde mijn foto op.
Maandag 10:10 uur, ik ontving de eerste opdracht:
Teken op een A4tje een uniek plan hoe je een grote groep mensen via sociale media kan activeren om een donatie te doen aan Fonds Slachtofferhulp.
Gebruikelijk in dit soort sessies helpt beperkte tijd om creatief te zijn.
Ik kreeg 10 minuten voor deze opdracht. Snel kon ik mijn ideeën kwijt via een MindMap. Even scannen en weer terug via de Email.
Zo heb ik ook de volgende opdrachten ontvangen.
De derde opdracht betrof 4 video's op YouTube beschikbaar gesteld door het fysieke team. De vraag aan het virtuele team was deze concepten aan te vullen.
Vreemd eigenlijk, minder directe interactiviteit, ik was er immers niet fysiek bij, en toch een maximaal betrokken gevoel. Een geslaagd experiment, met veel positieve energie.
Het nieuwe faciliteren? Ach wat is nieuw?
Leermoment
Ik kreeg wel een vergeten gevoel als ik een vraag een paar minuten na de afgesproken tijd ontving. Eenvoudig op te lossen met een video verbinding, of juist niet? Zit een deel van de creativiteit van het virtuele team in het niet fysiek aanwezig zijn?
Dinsdag 8 maart ontving ik een email met terugkoppeling en dank voor de medewerking. In ieder geval voor herhaling vatbaar, en ik zou zo weer meedoen aan een volgend experiment.
Ronald
Creatieve Koppen | Fonds Slachtofferhulp ontvangt creatieve hulp
De samenwerking tussen Creatieve Koppen en het Fonds Slachtofferhulp is bijzonder te noemen. Het Fonds Slachtofferhulp biedt slachtoffers de juiste hulp om hen weer vrij te laten bewegen binnen de maatschappij. Creatieve Koppen heeft een groep koppen uit de maatschappij geselecteerd om het Fonds creatieve ideeën te geven zodat zij meer slachtoffers kunnen helpen.
De doelstelling is concreet en ambitieus. Ontwikkel drie verschillende campagnes om fondsen te werven bij de doelgroep 18 t/m 30 ter waarde van € 100.000. De manieren van doneren moeten vernieuwend zijn.
- Stap 1) Creatieve Koppen heeft een vooronderzoek uitgevoerd naar de doelgroep en donatiegedrag van mensen.
- Stap 2) Een groep bijzondere creatieve koppen is geselecteerd die een toegevoegde waarde leveren aan deze uitdaging. Koppen die in de nieuwe doelgroep vallen of die expert zijn op een van de domeinen uit het vooronderzoek.
- Stap 3) De Creatieve Koppen dag vond plaats in Rotterdam aan de Maas. Een hele dag lang heeft de groep creatieve koppen inclusief opdrachtgever gebrainstormd over de opdracht. Door snel af te wisselen met steeds verschillende cases zijn er echt bijzondere resultaten geboekt.
Om het extra bijzonder te maken: tegelijkertijd namen er virtueel nog eens 25 man deel aan de sessie. Zij kregen regelmatig vragen om op te lossen. Tevens was er afstemming tussen de fysieke groep en de virtuele groep. - Stap 4) Uiteindelijk zijn alle ideeën verwerkt in een stevig en creatief campagneplan. Niet een dik document, maar juist overdraagbaar en visueel.