Slordig sollicitatieproces kost veel werkgevers kandidaten. De lange reistijd is de belangrijkste reden voor werknemers om niet voor een werkgever te willen werken. Ook een niet marktconform salaris en het ontbreken van een goede eerste indruk zijn belangrijke factoren waarom kandidaten afhaken.
1. Lange reistijd (58%)
2. Minder dan marktconform salaris (54%)
3. Geen goede eerste indruk (47%)
4. Geen goede naam/goed imago in de markt (31%)
5. Onregelmatige werktijden (24%)
6. Geen parttime mogelijkheden (22%)
7. Formele bedrijfscultuur (20%)
8. Niet goed/makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer (20%)
9. Niet maatschappelijk verantwoord ondernemen (18%)
10. Veeleisend/hoge standaard (18%)
11. Lange sollicitatieprocedure (13%)
12. Flexibele werkplekken/geen vaste werkplek (11%)
13. Geen diversiteit in personeelssamenstelling (7%)
14. Geen goede website (3%).
Het wel niet kunnen flwxwerken is voor 11% van de kandidaten een reden om af te haken. In opdracht van succesvolwerven.nl heeft Intelligence Group geanalyseerd waarom kandidaten niet kiezen voor een werkgever. Daarvoor is gebruik gemaakt van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarvoor in 2010 ruim 15.000 personen zijn ondervraagd.
Eind vorige maand verscheen er een artikel met de kop: "een op de zes werknemers vindt in 2010 nieuwe baan via bekenden/netwerk", een onderzoek waarbij ook gebruik is gemaakt van het materiaal van AGO
Het wervingsrendement van search engines groeit, terwijl dat van Social Media onveranderd laag blijft17 procent van de Nederlandse beroepsbevolking die in 2010 aan een (nieuwe) baan is begonnen, geeft aan deze te hebben gevonden via bekenden en/of het eigen netwerk. Dit maakt dat bekenden/netwerk in 2010 weer de effectiefste bron was voor het vinden van een (nieuwe) baan, hoewel zij ten opzichte van 2009 licht aan effectiviteit heeft verloren. Het netwerk wordt gevolgd door het uitzendbureau (11%) en open solliciteren (10%). Slechts één procent van de baanwisselaars heeft in 2010 een baan via Social Media gevonden. Nieuwkomer in de top 10 van meest effectieve kanalen is de search engine. Dit blijkt uit analyses uitgevoerd – in opdracht van succesvolwerven.nl - onder 3.911 baanwisselaars in 2010 uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group.