analytics

Maven Publishing
Recent heb ik het laatste boek van Nicholas Carr gekregen met de titel
"Hoe onze hersenen omgaan met Internet".  Als verwacht weer een pakkende titel. Zaterdag 5 maart stond er in de volkskrant een interview van Peter Giessen met Nicholas Carr.  Hierna een  aantal quotes uit dat artikel.

'Zelfs vergeleken met vijf jaar geleden is de druk om constant online te zijn enorm toegenomen. Je kunt moeilijk zeggen: ik check vandaag mijn e-mail niet. Dan kan je carrière schaden. Door de opmars van sociale media, zoals Twitter en Facebook, zie je een zelfde ontwikkeling in het privéleven. Je moet haast wel meedoen. Je voelt je sociaal geïsoleerd als je weet dat je vrienden een conversatie voeren waar je niet aan deelneemt'



'Ik vind het nog steeds een worsteling. Ik ben wel weggebleven van Twitter en Facebook. Juist de sociale netwerken leiden je af, omdat ze je voortdurend voeden met kleine stukjes informatie. Ze zijn het meest verleidelijk.' 

'Soms is het ook nuttig om snel informatie bij elkaar te zoeken. Maar voor ingewikkelde kwesties heb je lineair denken nodig, waarbij je een probleem in logische stappen doordenkt. Dat is ook de enige manier om tot creatieve en verrassende inzichten te komen. Als je snel antwoord zoekt op een heel concrete vraag, dan kom je meestal uit bij het antwoord dat iedereen geeft. Als je alleen bezig bent met het verzamelen en uitwisselen van informatie, bereik je nooit een dieper niveau, waarop informatie wordt omgezet in kennis en wijsheid.'  

'Carr beschrijft hoe de literatuurwetenschapper Christine Rosen Nicholas Nickleby van Charles Dickens probeerde te lezen op een e-reader. Binnen de kortste keren raadpleegde ze de Wikipedia-biografie van Dickens, waar ze een link vond naar een kort verhaal van Dickens dat ze nog niet kende. Van het lezen van Nicholas Nickleby kwam niets terecht.'

Door zulke verrijkingen verliest het boek zijn 'randen', zei de Amerikaanse schrijver John Updike. Het creëert geen eigen wereld meer, maar wordt simpelweg onderdeel van de gewone wereld, met alle afleidingen van dien. Carr: 'Op langere termijn zullen schrijvers anders te werk gaan. Je staat minder onder druk om met woorden een rijk en precies beeld te schetsen. Je kunt denken: ik voeg hier wel even een videootje in. Het afgelopen jaar zijn de verkoopcijfers voor e-books in de Verenigde Staten geëxplodeerd, van 1 procent naar 10 procent van het totaal aantal verkochte boeken. Het gedrukte boek zal niet zo snel verdwijnen, maar het e-book wordt het dominante medium. En schrijvers en lezers zullen zich op dat dominante medium gaan richten.'