analytics

Nieuwe businessmodellen zijn nodig om duurzaamheid te realiseren

Ons huidige economische gedachtegoed werkt niet meer goed. Nieuwe manieren van organiseren waarin duurzaamheid centraal staat, winnen terrein. Traditionele businessmodellen moeten vervangen worden door nieuwe businessmodellen. In die modellen moeten de drie gangbare collectieve waarden sociaal, economisch en ecologisch een plek krijgen.

Uit onderzoek naar de nieuwe modellen van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn zeven kenmerken naar voren gekomen. Ten eerste moeten vormen van coöperatief samenwerken centraal staan, ten tweede moeten meervoudige waarden worden gecreëerd. Ten derde moet geld niet als enige ruilmiddel worden beschouwd. Ook tijd, energie en zorg zijn ruilmiddelen. Ten vierde zal een economie ontstaan op basis van behoeften en benutten daarvan. De periode tussen nu verdienen en later nodig hebben kan overbrugd worden via tegoedboekjes.

Ten vijfde staat het bezit van productiemiddelen niet meer centraal en ten zesde wordt commitment voor de langere termijn uitgesproken. Tot slot zijn euro`s niet altijd nodig als ruilmiddel. Ook tijd of punten kunnen ingezet worden.
Management Executive ( 16-10-2012)