analytics

Smartphones zorgen voor gevaar in het verkeer

Smartphones zorgen voor gevaar in het verkeer

Gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden heeft negatieve effecten op het rijgedrag en vergroot het ongevalsrisico. Dit komt niet alleen doordat bestuurders fysiek, visueel en auditief worden afgeleid bij de gelijktijdige bediening van telefoon en voertuig, maar vooral ook omdat zij hun aandacht moeten verdelen tussen telefoongebruik en rijden (cognitieve afleiding). 

Omdat het grootste gevaar in de cognitieve afleiding schuilt, biedt handsfree bellen geen noemenswaardige veiligheidsvoordelen boven handheld bellen. 

Een totaalverbod van mobiele telefoons is echter niet realistisch. Om die reden wordt in veel landen alleen het handheld gebruik van telefoons verboden. Daarnaast kunnen technische maatregelen, voorlichting en educatie een verantwoord gebruik van de mobiele telefoon bevorderen.
 

Achtergrond en inhoud

Bij bijna 80% van de ongevallen en 65% van de bijna-ongevallen speelt enige vorm van afleiding of onoplettendheid een rol in de drie seconden voorafgaand aan het (bijna-)ongeval (Neale at al. 2005). Afleiding wordt veroorzaakt door een activiteit, gebeurtenis of object in of buiten het voertuig tijdens het rijden. 

Onoplettendheid, daarentegen, kan optreden zonder specifieke invloed van buitenaf en kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld andere gedachten of dagdromen. Naar verwachting zal de afleiding voor de bestuurder in de nabije toekomst toenemen omdat steeds meer technologische toepassingen voor gebruik in motorvoertuigen beschikbaar komen. 

Een toepassing die alom beschikbaar en geaccepteerd is, is de mobiele telefoon. De eerste mobiele telefoons hadden alleen een belfunctie, maar de huidige mobiele telefoons (smartphones) beschikken over steeds meer functies die de bestuurder kunnen afleiden.