analytics

Hoe klinkt een elektrische auto?

De toekomstige generatie e-tron modellen van Audi krijgt met e-sound een heel eigen geluid. Dat is niet alleen veilig voor andere weggebruikers, maar draagt ook bij aan de rijbeleving.
Voor Audi stoelt de mobiliteit van de toekomst op drie belangrijke pijlers: Audi ultra, Audi connect en Audi e-tron. Maar eigenlijk is die toekomst al begonnen. Onder de noemer Audi e-tron timmert Audi al geruime tijd succesvol aan de weg met elektrische mobiliteit. De e-tron-familie bestaat uit plug-in hybrides, modellen met een elektromotor en een range-extender, of volledig elektrische auto’s. 

Al deze elektrische concepten hebben een belangrijk voordeel: ze produceren geen of veel minder schadelijke emissies, en sparen daarmee het milieu. Het enige nadeel is dat een auto met elektromotor vrijwel geruisloos rijdt. Voetgangers en fietsers zullen in de toekomst dus extra goed moeten opletten bij het oversteken. Om deze groep kwetsbare verkeersdeelnemers te beschermen, wordt binnen Audi al enige tijd gewerkt aan een ‘akoestische handtekening’, een ‘e-sound’ voor de toekomstige e-tron-modellen.

Met deze e-sound kan Audi het geluid van een rijdende elektrische auto beïnvloeden. Het systeem treedt pas in werking bij snelheden lager dan 30 km/u, omdat de banden bij hogere snelheden voldoende geluid maken. Geluidstechnici ontwikkelden per auto een eigen geluid, en deden daarvoor uitgebreid onderzoek naar prettige en storende geluidsfrequenties. Om de juiste geluiden weer te geven, is onder de auto een luidspreker gemonteerd, die afhankelijk van de snelheid en het model lage of iets hogere tonen voortbrengt. Op die manier blijven veiligheid en dynamiek dankzij Audi e-sound ook in de toekomst gewaarborgd.
Bron