analytics

Social media groeien, maar consument hecht grote waarde aan traditionele media - Alles over Het Nieuwe Werken | Werken20.nl

Social media groeien, maar consument hecht grote waarde aan traditionele media - Alles over Het Nieuwe Werken | Werken20.nl

Trendonderzoek Dialoogmedia

In 2010 heeft DDMA, in samenwerking met 2organize en ANWB Media, het initiatief genomen tot een nieuw periodiek consumentenonderzoek: het Trendonderzoek Dialoogmedia. In 2011 heeft PostNL zich aangesloten als onderzoekspartner. Gedurende een periode van drie jaar worden de kanaalvoorkeuren van de consument in kaart gebracht. Het onderzoek wordt uitgevoerd door door Synovate.

  • Op welke wijze wordt de consument het liefst benaderd?
  • In welke fase van de customer activity cycle heeft welk kanaal de voorkeur?
  • En verschilt dit per branche en per type consument?

Belangrijke vragen voor elke marketing- en communicatieprofessional die ernaar streeft de juiste persoon aan te spreken met het juiste aanbod op het juiste moment via het kanaal van zijn voorkeur.


Onderzoeksopzet

In mei 2010 en 2011 zijn respectievelijk de eerste en de tweede editie van het Trendonderzoek Dialoogmedia uitgevoerd (N = 1.255 ; N = 1.252). In mei 2012 volgt de derde meting.

Het onderzoek richt zich op verschillende kanalen van dialoogmarketing, neemt 6 branches waar en kijkt naar 3 fasen van de customer activity cycle (oriëntatie, aankoop en service).

Branches:
- Energie
- Media (uitgeverijen)
- Charitatieve instellingen
- Financiële dienstverlening
- Toerisme/recreatie
- Telecom/ICT


Onderzoeksresultaten

Het Trendonderzoek Dialoogmedia heeft een schat aan informatie opgeleverd. De onderstaande documenten geven u enkele resultaten en conclusies.

2011
2010



Ondanks dat organisaties steeds vaker social media inzetten om de consument te benaderen, en consumenten steeds meer gebruik maken van mobiel internet in de dialoog met een organisatie, blijven de ‘traditionele media’ ijzersterk overeind. E-mail, post en de telefoon blijven belangrijke kanalen.

Dat blijkt uit het Trendonderzoek Dialoogmedia van DDMA.

E-mail en post favoriet bij consument

De consument wordt bij voorkeur via e-mail (33 procent) en post (27 procent) benaderd door organisaties waar hij klant is. E-mail wordt gezien als een goedkoop, makkelijk en snel communicatiemiddel. Geadresseerde post daarentegen ervaart de consument als betrouwbaar, persoonlijk en volledig. Als de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (18 procent), folder (15 procent) of post (13 procent).

Inzet van social media

Volgens de consument worden e-mail en folder het meest ingezet door organisaties. Ten opzichte van 2010 is social media een duidelijke stijger. Met name in de branche toerisme/recreatie adverteert de marketeer meer op de online profielpagina van de consument. Diana Janssen, directeur DDMA: "De consument is zich ervan bewust dat er steeds meer reclame-uitingen op de sociale platformen verschijnen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt echter nog geen consumentenvoorkeur voor social media. Ik denk dat het onderzoek in 2012 hierover meer duidelijkheid gaat verschaffen."

Meer oriëntatie via smartphone/ tablet

Per branche verschilt de effectiviteit van de kanalen, maar gemiddeld komt de telefoon als meest effectieve wervingskanaal naar voren. Toch werven goede doelen nog altijd de meeste donateurschappen ‘aan de deur’. En is de consument bij aanbieders van vakanties of recreatie met name ontvankelijk voor e-mail en advertenties op internet.

De kanaalvoorkeur van de consument verschilt per fase van de customer activity cycle.
- De consument oriënteert zich veruit het meest online via de desktop/laptop (75 procent). Hij oriënteert zich dit jaar meer online via de smartphone/tablet dan in 2010. Deze toename laat zich in alle branches zien.
- De consument doet de aankoop ook het liefst online via de desktop/laptop (61 procent). Ten opzichte van 2010 is de voorkeur voor online, zowel via de desktop/laptop als via de smartphone/tablet, licht toegenomen in nagenoeg alle branches.
- In de servicefase pakt de consument het liefst de telefoon (52 procent).