|  | 
| ©RonaldScherpenisse | 
Cloud is binnen vijf jaar gemeengoed
Negentig procent van de bedrijven werkt over drie tot vijf jaar gedeeltelijk in de cloud. Dat zegt Eric Schoch, directeur samenwerkingsoplossingen bij netwerkleverancier Cisco.  Bedrijven die eerst aarzelden, zetten nu langzaam de stap richting de  cloud. Volgens Schoch moeten bedrijven af van het idee dat diensten in  eerste instantie per gebruiker worden afgerekend. "Cloud is een dienst  die je kunt opschalen of reduceren wanneer je dat wil."
Volgens Mendler merkt vragen verschillende eindgebruikers ook om verschillende programma's. Mendler: "In Latijns-Amerika is men veel meer bezig met chatten, terwijl Aziatische medewerkers liever per video communiceren. Het is aan de ict-beslisser om te zorgen dat alle programma's beschikbaar zijn voor de mensen, zodat ieder op zijn eigen manier kan communiceren. En dat allemaal geïntegreerd in dezelfde interface."
Collaboration as a Service
Schoch ging 26 oktober jl. om de virtuele tafel om samenwerking als een dienst (Collaboration as a Service) op de cloud te bespreken met marketingdirecteur Cédric Parent van telecombedrijf Orange Business Services en analist Camille Mendler van onderzoeksbureau Informa. Bij Collaboration as a Service logt een gebruiker eenmaal in en heeft direct in een interface alle nodige communicatiemiddelen beschikbaar om makkelijk te kunnen samenwerken met teams over de hele wereld.Cloud draait om capaciteit
Volgens Mendler is de ict-beheerder te lang als een nee-zegger gezien binnen organisaties. Parent is het daar mee eens. "We hebben laatst een klant geholpen met hele oude pbx-legacy. De klant wil de prijs per gebruiker weten en het aantal gateways, maar het gaat nu om capaciteit. Voor de cloud betaal je wat je nodig hebt aan capaciteit, en dat betekent dat in moeilijke economische tijden zoals nu, minder gebruikt wordt dan wanneer het beter gaat. Als we het over de cloud hebben, dan hebben we het over meer betalen op de momenten dat je als bedrijf groeit."Buiten kantoor werken met cloud
Mendler: "Nu is de tijd gekomen dat hij moet kunnen zeggen: Kom maar in de cloud werken met je mobiele apparaten. Echter betekent dat een grote uitdaging voor de cfo. Toch heb ik hier een prachtig voorbeeld van gezien in de scheepvaart. De schepen moeten onderweg een goede samenwerking met het hoofdkantoor hebben. Soms vliegen helikopters uit om data op te halen op kantoor, maar nu kunnen mensen die niet in een kantoor werken via de cloud aan de slag."Ondersteunen van sociale netwerken
Volgens Schoch is het belangrijk dat sociale netwerken ondersteund worden: "Mensen verwachten steeds meer te kunnen werken zoals ze ook socializen. De nieuwe generatie wil zo mobiel mogelijk zijn en als je goede, jonge mensen in dienst wil hebben, dan moet je ze dat ook bieden. Ik merk onder onze klanten bij Cisco ook de verandering in hoe mensen werken en daarbij worden ook de verwachtingen aangepast. Ze willen meer en verwachten ook dat dit snel gebeurt."Alles in dezelfde interface
Alledrie vinden zij de cloud een goede manier om samen te werken. Cédric Parent: "Ik merk het zelf ook. Ik ben Frans en als ik dan een Engelstalige e-mail moet typen, dan ben ik daar lang mee bezig. Terwijl je via de cloud een chatbericht naar iemand opent, en je veel sneller je verhaal kan doen. Mensen zijn natuurlijk wat luier en maken meer spelfouten bij een chat, maar dat hoort bij het medium en de boodschap komt toch wel over."Volgens Mendler merkt vragen verschillende eindgebruikers ook om verschillende programma's. Mendler: "In Latijns-Amerika is men veel meer bezig met chatten, terwijl Aziatische medewerkers liever per video communiceren. Het is aan de ict-beslisser om te zorgen dat alle programma's beschikbaar zijn voor de mensen, zodat ieder op zijn eigen manier kan communiceren. En dat allemaal geïntegreerd in dezelfde interface."
 
