65 Procent van de Nederlandse werknemers is trots op zijn baan
Werknemers willen tevredenheid meer uiten via social media
65 Procent van de Nederlandse werknemers is trots op zijn baan, en 31 procent zou dit gevoel willen delen via social media. Toch doet slechts 15 procent dat. De reden: bijna de helft van de Nederlanders heeft geen toegang tot social media op het werk. Een gemiste kans voor werkgevers dus.
Dat blijkt uit een wereldwijde studie naar social media van InSites Consulting.
Volledige toegang social netwerksites
Er zijn echter meer werkgevers die hun werknemers zelfs volledige toegang tot social media geven; een kleine meerderheid van de Nederlanders heeft beschikking tot social netwerksites als Facebook en Twitter op de werkvloer. Nederlandse werkgevers zijn hierin meer open dan het Europese gemiddelde. In Europa heeft namelijk gemiddeld 47 procent van de medewerkers volledige toegang tot social networks. Scandinavische werkgevers zijn hierin het meest open in, daar heeft meer dan 60 procent van de werknemers toegang tot alle netwerksites.
Gebruik smartphones begeleiden
Prof Steven Van Belleghem, Managing Partner van het onderzoeksbureau InSites Consulting: "Ik begrijp uiteraard waarom bepaalde werkgevers hun medewerkers geen toegang geven tot sociale netwerksites. Het wordt echter steeds moeilijker om mensen tegen te houden. Smartphones laten medewerkers toe om overal naar bepaalde sites te surfen. In plaats van het verbieden, doen bedrijven er beter aan hun medewerkers te begeleiden en op te leiden in deze materie."
Opleiding voor gebruik social media
Werknemers krijgen vaak geen toestemming om hun stem te laten horen of weten niet hoe ze het moeten aanpakken. "De groep trotse, positieve medewerkers die informatie over zijn bedrijf wil delen, maar het niet mag of niet kan, is een grote opportuniteit voor bedrijven. De conversatie van medewerkers managen, is even belangrijk als de conversaties van klanten te managen. Op dit moment laten de meeste bedrijven dit liggen. Onze studie wijst ook uit dat slechts 7 procent een opleiding krijgt omtrent het gebruik van sociale media op het werk. Daar liggen voor werkgevers kansen," aldus Van Belleghem.