Volgens Forrester is de lijn tussen het online en offline verkoopkanaal in rap tempo aan het vervagen. Web-based sales worden steeds vaker vervangen door web-influenced sales, waarbij de consument eerst online onderzoek doet en het juiste product vervolgens in een lokale winkel koopt. “Consumenten willen niet alleen hun product kopen in de winkel om de hoek, wat hen verzendkosten scheelt, maar ze willen tegelijkertijd ook zeker zijn van een goede deal”, aldus Jack Abraham, oprichter van de Amerikaanse website Milo. Uit cijfers blijkt dat de helft van de consumenten niet wil wachten tot een besteld product arriveert en dat 42 procent een product graag persoonlijk ziet voor de aankoop.
Retailers die bereid zijn gebruik te maken van de nieuwe technologische ontwikkelingen nemen een voorsprong in de groeiende trend en bereiken hiermee een geheel nieuwe consumentengroep, die niet alleen in de buurt leeft. Volgens Abraham moeten zij, om mee te gaan in het succes van cross-channel commerce, hun productinformatie online weergeven. Tevens moet de actuele stand van voorraad in de winkel zichtbaar zijn.
De web-influenced commerce zal dit jaar in de Verenigde Staten 1,13 triljoen dollar generen. In 2012 zal dat naar verwachting gestegen zijn tot 1,23 triljoen dollar en in 2015 zal de cross-channel een groei hebben doorgemaakt naar 1,55 triljoen dollar.