Foto: Ronald Scherpenisse |
Maandag 6 juni was ik op uitnodiging van Port4Growth aanwezig op het HighGrowth Forum 2011. Zoals elke keer werd het event georganiseerd door Port4Growth en haar partners. Frank van Rutten schreef in de Telegraaf onder MijnBedrijf een artikel over de snelgroeiende ondernemersgroep in Nederland.
In de ochtend gaf Renee Bergkamp, DG van Ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie (LNenI), een actuele kijk op ondernemen en met name de groei in het algemeen een en in het bijzoander bij de snelgroeiende ondernemers. Jitse Groen van thuisbezorgd.nl vertelde in zijn presentatie hoe hij de groei van zijn bedrijf heeft weten te realiseren. Onderwerpen als reputatiemanagement, klantentevredenheid en het belang van partners .
De presentatie van Het thema van dit congres was in 2010 `Samen naar beter`. Dit jaar was het `D-Day voor Groei" Ondernemen moet je NU doen!"
In de ochtend
Het klinkt als de reclamespreuk van een befaamde oplossoep: groei is een keuze. Wie duidelijke ambities binnen een tijdsperiode formuleert en de tussenliggende stappen definieert, kan een vliegende start maken. Voorwaarde: je moet de consequenties van groei wel willen dragen.
Piet van Vugt, ceo van softwarebedrijf Nobel, sprak over onontkoombare veranderingen in het ondernemerschap en wat dat betekent voor groei. „De economie zal voorlopig slechts trage groei kennen, en de maatschappij wordt steeds grijzer. We zullen dus met minder mensen meer moeten doen. Er is concurrentie vanuit Azië, maar in hun hiërarchische traditie gedijen innovatiteit en creativiteit veel minder, daar liggen onze kansen voor groei.”Volgens Van Vugt moet personeel gekoesterd worden. „Zie hen als investering, niet als productiemiddelen.”
De presentaties van vorige jaar