Was de naam van deze nieuwe formule niet gewoon de markt?
RetailNews
Frans Fredrix introduceert een nieuwe versformule, het Verswarenhuys. Hij verwacht dat het supermarktconcept, met de bakker, slager, toko, chocolaterie, ijsbar en kaasmaker onder één dak, per jaar zo’n zes vestigingen kan openen.
“Ik geloof in de combinatie”, zegt Fredrix in Het Financieele Dagblad (FD). “Meer formules onder een dak is beter te exploiteren, omdat de kosten lager zijn. We hebben een kassa en een manager. En de mensen vinden het leuk, zij willen een beetje struinen.”
Het FD vergelijkt het concept met Landmarkt, ‘maar daar verkopen ze ook dat potje Calvé Pindakaas dat is bij ons echt verboden’, countert Fredrix. En versformule Marqt zit volgens hem ‘te veel op duur, op delicatesse en duurzaam’. “Bij ons zijn de producten goedkoper”, aldus Fredrix.
Hoewel de eerste winkel van het Verswarenhuys nog moet openen heeft een nationale supermarktketen al interesse getoond in de formule, meldt het FD. “We gaan eerst open, dan willen we in een paar maanden laten zien dat deze formule werkt. Daarna mag een andere partij het overnemen”, zegt Fredrix. “Ik ben met mijn zestig jaar te oud om het zelf te doen, maar er kunnen volgens mij vijf tot zes vestigingen per jaar open.”
Het Verswarenhuys-concept telt met zo’n 550 vierkante meter winkelvloer de helft van een doorsnee supermarkt. Ook kleine ondernemers kunnen daarom makkelijk overstappen op de nieuwe formule, meent Fredrix.