Noord-Amerikaanse en West-Europese bedrijven verschillen sterk wat betreft de wijze waarop ze gebruik maken van social media.
In Noord-Amerika gebruiken bedrijven de netwerken vooral om kennisleiderschap te vestigen (30%). Europese bedrijven willen via social media vooral met potentiële (31%) en bestaande klanten (25%) communiceren. Dit valt op te maken uit het Worldcom Social Media B2B-onderzoek naar het gebruik van social media door B2B bedrijven in Noord-Amerika en West-Europa. Het onderzoek onder meer dan 100 B2B-bedrijven (business to business) is in april uitgevoerd door het bureau Persuadable Research.
Het verschil in benadering wordt ook weerspiegeld in de platformkeuze.
In Noord-Amerika is Twitter (in gebruik bij 91% van de bedrijven) het belangrijkst terwijl in Nederland Facebook dominant is (met een penetratie van 62%).
Middenmoot blijft achter
Uitsplitsen naar omzetsegment laat zien dat kleine (minder dan 50 miljoen dollar omzet) en grote bedrijven (meer dan 1 miljard dollar omzet) de koplopers zijn op gebied van social media. Bijna 80 procent van de kleine bedrijven en 88 procent van de grote bedrijven gebruikt social media al langer dan een jaar, te vergelijken met 57 procent van de middelgrote bedrijven. Ruim 34 procent van de middelgrote bedrijven gebruikt social media nog geen half jaar.
Uitsplitsen naar omzetsegment laat zien dat kleine (minder dan 50 miljoen dollar omzet) en grote bedrijven (meer dan 1 miljard dollar omzet) de koplopers zijn op gebied van social media. Bijna 80 procent van de kleine bedrijven en 88 procent van de grote bedrijven gebruikt social media al langer dan een jaar, te vergelijken met 57 procent van de middelgrote bedrijven. Ruim 34 procent van de middelgrote bedrijven gebruikt social media nog geen half jaar.
Middelgrote bedrijven worstelen nog met de rol die social media moet spelen in hun communicatie en business development strategieën. Slechts 46 procent is van plan om de social media-uitgaven dit jaar te verhogen in tegenstelling tot 68 procent van de kleine bedrijven. Veel bedrijven beschikken nog niet over een toegewijd team van deskundigen op dit gebied en zijn onzeker over welke platforms het meest geschikt zijn voor het bedrijf.
Directeur Peter Davina van IvRM en partner van Worldcom Public Relations Group bevestigt dat ook in Nederland veel bedrijven nog niet goed weten hoe ze de social media kunnen gebruiken: “We verwachten dat bedrijven er volgend jaar rond deze tijd beter mee uit de voeten kunnen, door de inzet van extra middelen en personeel.”
Gebruik social media neemt nog steeds toe
Het onderzoek bevestigt dat het gebruik van social media nog steeds toeneemt. Bijna alle bedrijven (83%) gebruiken social media. Tweederde doet dit al langer dan een jaar. De meeste bedrijven (89%) geloven dat social media het komende jaar aan betekenis winnen voor hun bedrijf.
Het onderzoek bevestigt dat het gebruik van social media nog steeds toeneemt. Bijna alle bedrijven (83%) gebruiken social media. Tweederde doet dit al langer dan een jaar. De meeste bedrijven (89%) geloven dat social media het komende jaar aan betekenis winnen voor hun bedrijf.
Uit onderzoek van Worldcom blijkt verder dat wereldwijd meer dan de helft (54%) van de business-to-businessbedrijven hun uitgaven voor social media dit jaar verhogen. Dit is een goed voorteken voor Twitter, het meest populaire kanaal, dat wordt gebruikt door 85 procent van de respondenten. Twitter wordt op de voet gevolgd door Facebook (74%), LinkedIn (72%), YouTube (69%) en bedrijfsblogs (60%).
Bedrijven gebruiken social media ook om communities te vormen als verlengstuk van hun website (60%), om te communiceren met journalisten (58%), met potentiële medewerkers of met alumni (50%). Er is echter maar een gering percentage dat deze doelen als ‘zeer belangrijk’ aanmerkt.