analytics

Provincie Utrecht komt met provinciebrede aanpak voor verkeersmodellen


Gebaseerd op: Verkeerskunde (mei 2011)  De provincie Utrecht komt met een provinciebrede aanpak voor verkeersmodellen. Daarmee kiest de provincie voor een andere benadering, aangezien verkeersmodellen vaak gebruikt worden voor de onderbouwing voor regionaal mobiliteitsbeleid. Omdat hierdoor geen eenheid in modellen bestaat, worden uiteenlopende resultaten behaald.

Die resultaten kunnen leiden tot vertraagde besluitvorming en zelfs tot juridische procedures. De provincie Utrecht wil hier vanaf. Met de eigen provinciebrede aanpak moeten consistente verkeersmodelresultaten behaald worden. De aanpak is ontwikkeld door NEA en Significance. Zij kregen van de provincie de opdracht om een aanpak te ontwikkelen die ervoor zorgt dat verkeersmodellen beter op elkaar afgestemd worden. Het resultaat was de ProvincieBrede ModelAanpak (PBMA).

De PBMA bestaat uit meerdere handboeken die tot een plan van aanpak moeten leiden voor een verkeersmodel. Een van de handboeken is de Provinciebrede Transportdatabase. Daaruit kunnen partijen data betrekken voor bouw en toepassing van een verkeersmodel. Ook is er het Handboek Verkeersmodel. Die kunnen partijen gebruiken om verkeersmodellen te ontwikkelen die onderling dezelfde methoden hanteren.

Profnews